پرسش : چه آثارى بر انتظار منجى مترتّب است؟
پاسخ : ضرورت واهمیّت انتظار را مىتوان از زوایاى مختلف مورد بررسى قرار داد:
1 - انتظار، دوره آمادهسازى وزمینهسازى براى یک نهضت به شمار مىآید وهر انقلاب وحرکتى که این دوره را پشت سر نگذاشته باشد ناقص وبى ثمر است.
2 - در اهمیّت انتظار همین بس که دشمنان، آن را مانع تسلّط خود بر مسلمانان برشمردهاند. میشل فوکر، کلر بریر در بحث مبارزه با تفکّر مهدى باورى، ابتدا قیام امام حسین (ع) وبعد انتظار امام زمان (ع) را دو عامل پایدارى شیعه معرفى مىکنند. در کنفرانس تلآویو نیز افرادى مثل برنارد لوییس، مایکل امجى، جنشر، برونبرگ ومارتین کرامر بر این نکته تکیه فراوان داشتند. آنان در توصیف شیعه گفتهاند: «شیعیان به نام امام حسین قیام مىکنند وبه اسم امام زمان قیامشان را حفظ مىنمایند».
{پاورقی . مجله بازتاب اندیشه، خرداد80، ص 193. پاورقی}
ماربین، محقق آلمانى مىگوید: «از جمله مسائل اجتماعى بسیار مهمّى که موجب امیدوارى ورستگارى شیعه مىباشد، اعتقاد به وجود حجت عصر وانتظار ظهور است».
{پاورقی . سیاست اسلام، اثر ماربین، ص 50ù49. پاورقی}
پتروشفسکى، تاریخدان وایرانشناس علوم شوروى سابق در این زمینه مىنویسد: «چشم به راه مهدى بودن در عقاید عمومى مردمى که نهضتهاى قرن سیزدهم را در ایران بر پا داشتند، مقام بلندى را داشته است».
{پاورقی . نهضت سربداران خراسان، اثر پتروشفسکى. پاورقی}
3 - دوران انتظار، دوران هجوم فتنهها ومشکلات وگرفتارىها است وآنچه مىتواند آرامش قلبى وقدرت روحى به شیعه منتظر بدهد، یاد منجى حىّ وحاضر است.
4 - پیراستن از خصایص ناپسند وآراستن خود به اخلاق نیکو از فواید دیگر انتظار است. امام صادق (ع) فرمود: «من سرّ أن یکون من أصحاب القآئم فلینتظر ولیعمل بالورع ومحاسن الأخلاق»؛ «...هر کس دوست دارد که از یاران حضرت قائم (ع) گردد باید که{پاورقی . بحارالأنوار، ج 52، ص 140، ح 50. پاورقی}
منتظر باشد ودر عین حال به پرهیزکارى واخلاق نیکو مشغول گردد.»
5 - از نتایج انتظار، تلاش فکرى مؤمن منتظر وبصیرت وآگاهى اوست. فتنهها علاوه بر آنکه غفلت مىآورد، شبهه وتردید وتزلزل را نیز در افکار جامعه ایجاد مىکند، واین منتظر واقعى است که چون به هوشیارى فکرى رسیده، بیدار است وبه شبهات پاسخ مىگوید.
امام صادق (ع) فرمود: «طوبى لمن تمسّک بأمرنا فى غیبة قآئمنا فلمیزغ قلبه بعد الهدایة...»؛ «خوشا به حال کسى که در زمان غیبت قائم ما به فرمان ما تمسک جوید که در{پاورقی . همان، ص 123، ح6. پاورقی}
نتیجه قلب او هرگز به طرف باطل متمایل نخواهد شد.»
6 - انتظار از آنجا که انسان را به عمل وا مىدارد ودر جامعهاى که حالت انتظار منجى الهى حاکم است، تحّرک وپویایى حکم فرماست وبشر را به زمینهسازى واصلاح فردى واجتماعى وا مىدارد، عاملى ارزشمند براى حفظ وبقاى شریعت است.
7 - انتظار از آن جهت که محّرک عمل است، زمینهساز ظهور منجى عالم بشریّت خواهد بود.